Starte en miljøvennlig bedrift

 

Når man tenker på utfordringene angående miljøet, er mye av det knyttet til forbruk. Tenåringer må ha de nyeste Nike-skoene, og voksne trenger den fineste mobilen på markedet. Likevel er det lite mening å klage på enkeltmennesket, fordi det er kun en liten prosent av alle varemerker og industrier rundt verden som står for hovedparten av all forurensing på kloden. Å starte en liten bedrift i seg selv er derfor ikke et like stort problem heller. Men hvordan kan bedrifter være mer miljøvennlig i en tid man mest trenger det?

Kapitalisme

Før vi ser på hvordan man kan starte en miljøvennlig bedrift, er det nyttig å forstå sammenhengen mellom kapitalisme og miljø. Kapitalistiske interesser driver både verdensøkonomien og klimakrisen. Korporasjoner ønsker mer penger, og lager som et resultat flere produkter etter etterspørsel. Forbrukere, i hvert fall fra en vestlig perspektiv, kjøper mye, bruker lite, og kjøper mer. Denne syklusen fører til at vi får mer avfall og CO2 enn nødvendig.

Gjøre en forskjell

Det er ikke nødvendigvis ironisk å starte en bedrift, selv om man ønsker å jobbe for ivareta miljøet. Å stenge muligheten for at vanlige folk kan delta i det såkalte «frie markedet» hjelper bare de som sitter på toppen. De kan fortsette å lage monopoler, samtidig som de ødelegger miljøet. Hvis din nabo velger å åpne en lokalbutikk med fokus på å være miljøvennlig i første rekke, gir det deg muligheten til å kjøpe mer grønt, støtte lokalmiljøet og de med riktige prioriteter. På mange måter kan man si at forbrukeren stemmer med lommeboken.

Lytt til kundene

Ideen om å lage produkter etter etterspørsel gir mening som et konsept. Du kjøper inn flere av de varene kundebasen liker mest, og minsker avfall. Men når man adderer tusener av fysiske og digitale reklamer—på TV, på nettet og på reklametavler—og lager tjue forskjellige versjoner av det samme populære produktet, så er ikke etterspørselen like gunstig lenger. Som en miljøvennlig bedrift er det derfor viktig å vite hva kundene trenger, ønsker og mener, og med CRM kan du skape bedre kunderelasjoner. Her finner du markedsstrategier som kan hjelpe å gro bedriften, samtidig som du får vite hva kundene dine er ute etter.

Ikke vær en del av problemet

Hvis du har et mål om å være et miljøvennlig alternativ, må du ikke bli en del av problemet. Det kan raskt skje om du begynner å prioritere tallene fremfor kundene. Nå som situasjonen er i sin mest kritisk tilstand ville det også vært mer enn umoralsk.

Derfor må du huske på de mange fordelene som eksisterer ved å ha en bedrift som verdsetter miljøet over kapitalistisk grådighet. Den største fordelen er at miljøvennlighet hos en virksomhet åpner deg til en helt unik kundebase, som deler samme verdier. Mange gigantselskap, som for eksempel H&M og Apple, driver med grønnvasking for å reklamere og virke mindre skyldige når det kommer til deres rolle i klimakrisen. De skjønner at det lønnsomt, men ønsker ikke å gjøre noe mer enn å signalisere.